23 დეკემბერს საქართველოში გერმანიის ელჩმა პეტერ ფიშერმა სოციალურ ქსელში დაწერა, რომ გერმანიამ საქართველოს სახელმწიფოსთან 273 მლნ ევროს ღირებულების პროექტები შეაჩერა. „გერმანიამ საქართველოს სახელმწიფოსთან 273 მლნ ევროს ღირებულების პროექტები შეაჩერა. ხელისუფლება არ რეაგირებს საქართველოს მიერ ევროპული გზის დატოვებასა და პროტესტის დარბევაზე. შევაჩერეთ ენერგოქსელის, ასევე ბათუმის წყლის ინფრასტრუქტურის დაფინანსება. რჩება სამოქალაქო საზოგადოებისა და კანონის უზენაესობის მხარდაჭერის პროგრამები“, - განაცხადა ფიშერმა.
მიმდინარე წლის დასაწყისში „ფაქტ-მეტრმა“ გამოაქვეყნა სტატია იმის შესახებ, რომ საქართველოს მთავრობამ გერმანიის რეკონსტრუქციის საკრედიტო ბანკის (KFW) მიერ გამოყოფილი 60 მლნ ევრო COVID-19-თან ბრძოლისთვის გამოიყენა. კერძოდ, 2019 წლის 7 ოქტომბერს, საქართველოს იმჟამინდელმა ფინანსთა მინისტრმა ივანე მაჭავარიანმა და KFW-ის ევროპისა და აზიის განყოფილების დირექტორმა შტეფან ოპიცმა ხელი მოაწერეს სასესხო ხელშეკრულებას „წყლის ინფრასტრუქტურა ბათუმში“, რომელიც ითვალისწინებდა 60 მილიონი ევროს გახარჯვას ბათუმის შემოერთებული ტერიტორიების: დაბა ხელვაჩაურის, მეჯინისწყლის, კახაბერის, ადლია - აეროპორტის, მახინჯაურისა და მწვანე კონცხის დასახლების წყალარინების ინფრასტრუქტურის რეაბილიტაციაზე. ასევე, სამარაგო რეზერვუარის მშენებლობას ინჯალოს რეზერვუარების მიმდებარედ, ადლიის წყალარინების გამწმენდი ნაგებობის განვითარებასა და გაფართოებას, ჩაქვის წყლის სათავე ნაგებობისა და მეჯინისწყლის წყლის სათავე ნაგებობის რეაბილიტაციას. სასესხო ხელშეკრულებაში აღნიშნულია, რომ მსესხებელი მთლიან სესხს გადასცემს პროექტის განმახორციელებელს ანუ თვითმმართველ ქალაქ ბათუმს და უზრუნველყოფს, რომ ის სესხს გამოიყენებს „სრულად განსაკუთრებით საინვესტიციო ღონისძიებების დასაფინანსებლად კომუნალური წყლის ინფრასტრუქტურის რეაბილიტაციისა და გაფართოების ფარგლებში“.
მოგვიანებით, ქართულ და გერმანულ მხარეებს შორის სესხის გამოყოფის თაობაზე დადებული ხელშეკრულება შეწყდა, როგორც აღვნიშნეთ, იმ მიზნით, რომ თანხა კოვიდპანდემიასთან ბრძოლას მოხმარდებოდა. 2022 წლის დეკემბერში ახალი შეთანხმება შედგა და გადაწყდა, რომ სამუშაოების მეხუთე ფაზა დაიწყებოდა. საუბარია 53 მლნ ევროზე, რომელსაც ქართული მხარე შეღავათიანი სესხის სახით მიიღებდა და 2 მლნ ევროს ოდენობის გრანტზე. საქართველოს 2024 წლის სახელმწიფო ბიუჯეტით გათვალისწინებული კაპიტალური პროექტების შესახებ დოკუმენტში ასახული იყო ბათუმის მუნიციპალური ინფრასტრუქტურის (ფაზა V; KfW) (პროგრამული კოდი 56 13 08) პროექტი, რომელიც ითვალისწინებდა ადლიის წყალარინების გამწმენდი ნაგებობის გაფართოებას; ა და ბ სატუმბი სადგურების მშენებლობა-რეაბილიტაციას; აეროპორტის, ინდუსტრიული და კახაბრის დასახლებების წყალარინებას; ინჯალოს წყლის სამარაგე რეზერვუარის, წყალსადენის და სასმელი წყლის მკვებავი ხაზის მშენებლობას; მეჯინისწყლის ჭაბურღილების წარმადობის გაზრდას; ჩაქვის წყლის სათავე ნაგებობის რეაბილიტაციას; ჩაქვის გადამცემი მაგისტრალური წყალსადენის რეაბილიტაციას; ხელვაჩაურისა და აეროპორტის წყალმომარაგების ქსელის მშენებლობას. უცხოური დაფინანსების გარდა, გათვალისწინებული იყო თანადაფინანსებაც. მაგალითად, ბათუმის მუნიციპალიტეტის 2024 წლის ბიუჯეტის დანართი 1-ის თანახმად, მიმდინარე წელს თანადაფინანსების მოცულობა 4 132 800 ლარი უნდა ყოფილიყო, მომდევნო სამ წელს, შესაბამისად, 41 321 800 ლარი, 40 213 700 ლარი და 39 550 000 ლარი. აღნიშნული პროექტის თანადაფინანსება გათვალისწინებულია ბათუმის 2025 წლის ბიუჯეტშიც. ბიუჯეტის დანართის თანახმად, ბათუმის შემოერთებული ტერიტორიების კომუნალური ინფრასტრუქტურის დაწესებულებათა რეაბილიტაციის პროექტის დაგეგმილი მე-5 ფაზის განხორციელება გაწერილია 2028 წლის ჩათვლით. თანადაფინანსების ჯამური ბიუჯეტი 138 372 500 ლარს შეადგენს. აქედან 17 287 000 ლარი 2025 წელს უნდა გაიხარჯოს, დანარჩენი კი, თითქმის თანაბრად, გადანაწილებულია მომდევნო სამ წელზე. ამ ეტაპზე უცნობია, როგორ განხორციელდება პროექტი. ფაქტია, რომ ბათუმს შემოერთებული ტერიტორიების მოსახლეობა, უკვე მრავალი წელია, დაპირებულ წყლისა და წყალარინების სისტემების მშენებლობა/რეაბილიტაციის სამუშაოებს ელოდება. ქვეყანაში განვითარებული მოვლენების ფონზე, ბიუჯეტი პრობლემის წინაშე აღმოჩნდა, რაც ხელისუფლებისთვის გამოწვევაა. ბათუმის მუნიციპალიტეტის საკრებულოს ოპოზიციამ უკვე გაავრცელა ერთობლივი განცხადება, რომელშიც ნათქვამია: „მიგვაჩნია, რომ დუმილი ახლა დანაშაულია. მოვუწოდებთ, ბათუმის მერს და საკრებულოს წევრებს „ოცნებიდან“, ნაცვლად კონცერტების გამართვისა და საკუთარი მოქალაქეებისთვის პროვოკაციების მოწყობისა, დააფიქსირონ პოზიცია. ბათუმელებს, მათ შორის, მუნიციპალიტეტის თანამშრომლებს, საპროტესტო მოძრაობაში კიდევ უფრო აქტიური ჩართულობისკენ.“ არც ოპოზიციის მოთხოვნით და არც საკუთარი ინიციატივით, ქალაქ ბათუმის მუნიციპალიტეტის მერიას, ასევე რეგიონის მთავრობას, საკითხთან მიმართებით, საჯაროდ არაფერი უთქვამს.
ინფორმაციისთვის: ბათუმში „კომუნალური ინფრასტრუქტურის დაწესებულებათა რეაბილიტაციის პროექტი“, გერმანიის რეკონსტრუქციის ბანკის სესხითა და ადგილობრივი ბიუჯეტის თანადაფინანსებით, 2007 წლიდან მიმდინარეობს. პროექტი რამდენიმე ფაზას მოიცავს და მიუხედავად იმისა, რომ დაწყებიდან 17 წელი გავიდა, ჯერ დასრულებული არ არის.