• ჩვენ შესახებ
    1. გუნდი
    2. მეთოდოლოგია
    3. პერსონალური მონაცემების დაცვა
  • სარედაქციო კოდექსი
  • შესწორება/საჩივრები
  • პროექტის მხარდამჭერები
  • კონტაქტი
English Azərbaycan հայերեն Русский

Factcheck.ge

გადაამოწმე შენი ფაქტი
  • არჩევნები 2024 - კრიზისი
  • პერსონები
  • ვერდიქტები
    • სიმართლე
    • მეტწილად სიმართლე
    • ნახევრად სიმართლე
    • მეტწილად მცდარი
    • მცდარი
    • ტყუილი
    • მანიპულირება
    • ყალბი ამბავი
    • ვერდიქტის გარეშე
    • პოზიცია შეცვალა
    • პოზიცია არ შეუცვლია
    • პოზიცია ნაწილობრივ შეცვალა
    • სატირა
    • გაზეთი ფაქტ-მეტრი
  • რეგიონები
  • ყალბი ამბები
    • კლიმატის ცვლილება
    • როგორ არ მოვტყუვდეთ?
  • თემები
    • ეკონომიკა
    • სამართალი
    • პოლიტიკა
    • განათლება
    • ჯანდაცვა
  • სხვა
    • უკრაინა
    • დაპირებები
    • არჩევნები 2021
    • არჩევნები 2017
    • არჩევნები 2016
    • არჩევნები 2014
    • არჩევნები 2013
    • COVID-19
    • კოვიდვაქცინა
    • ფაქტ-მეტრი TV
მიმდინარე წლის ინფრასტრუქტურის სამინისტროს ბიუჯეტის 29% უცხოური გრანტები და კრედიტებია

მიმდინარე წლის ინფრასტრუქტურის სამინისტროს ბიუჯეტის 29% უცხოური გრანტები და კრედიტებია

ინფრასტრუქტურის სამინისტროს დაფინანსების საშუალოდ 47% უცხოური სახსრებია.

13/06/2024
გაზეთი ფაქტ-მეტრი
გაზეთი ფაქტ-მეტრი
Facebook Linkedin Twitter Print

მიმდინარე წლის ინფრასტრუქტურის სამინისტროს ბიუჯეტის 29% უცხოური გრანტები და კრედიტებია

საქართველოში ბოლო პერიოდში ყველაზე აქტიურად „უცხოური გავლენის გამჭვირვალობის შესახებ“ კანონი განიხილება, რომელიც საქართველოს პარლამენტმა უკვე სამი მოსმენით მიიღო. როგორც ვიცით, „გამჭვირვალობის შესახებ“ კანონი უცხოური ქვეყნის გავლენის გამტარებლად ყველა არასამთავრობო თუ მედიაორგანიზაციას აცხადებს, რომლის დაფინანსების 20% უცხოურია.

2013-2023 წლებში სახელმწიფო ბიუჯეტის შემოსულობებში საგარეო სესხებისა და გრანტების წილი საშუალოდ 16%-ს აღწევდა. 11 წელიწადში ქვეყნის ბიუჯეტმა უცხოეთიდან კრედიტის სახით ჯამურად 23 მლრდ ლარი და გრანტის სახით 3.4 მლრდ ლარი მიიღო. 2024 წლის გეგმის მიხედვით, 2 მლრდ-ზე მეტის უცხოური დაფინანსების მიღებაა გათვალისწინებული (დაწვრილებით იხ. სტატია)

საქართველოში ყველაზე მსხვილი პროექტების განმახორციელებელი რეგიონული განვითარების და ინფრასტრუქტურის სამინისტროა. შესაბამისად, ლოგიკურია, რომ უცხოური დაფინანსების დიდი წილი სწორედ ამ სამინისტროზე მოდიოდეს.

„ფაქტ-მეტრი“ დაინტერესდა, „ქართული ოცნების“ მმართველობის პერიოდში, უცხოური გრანტები და კრედიტები ინფრასტრუქტურის სამინისტროს ბიუჯეტის რა ნაწილს შეადგენდა.

2024 წელს ინფრასტრუქტურის სამინისტროს ბიუჯეტის გეგმა 3.4 მლრდ ლარით განისაზღვრა, საიდანაც 2.4 მლრდ საბიუჯეტო სახსრები, 18.4 მლნ - გრანტები, 959 მლნ კი კრედიტებია. შესაბამისად, ინფრასტრუქტურის სამინისტროს მიმდინარე წლის დაფინანსების 28.7% უცხოეთიდან შემოსული სახსრებია (გრანტები და კრედიტები ერთად).

თუ ინფრასტრუქტურის სამინისტროს ბოლო წლების ბიუჯეტის სტრუქტურას გავაანალიზებთ, შემდეგ სურათს მივიღებთ:

გრაფიკი 1: უცხოური კრედიტების და გრანტების წილი ინფრასტრუქტურის სამინისტროს ბიუჯეტში (მლნ ლარი)

წყარო: ფინანსთა სამინისტრო

სტატისტიკური მონაცემების მიხედვით, მას შემდეგ რაც „ქართული ოცნება“ ხელისუფლებაში მოვიდა, ინფრასტრუქტურის სამინისტროს დაფინანსებაში უცხოური კრედიტების და გრანტების წილი საშუალოდ 47%-ს აღწევს. 2013-2018 წლებში ეს მაჩვენებელი ბიუჯეტის ნახევარზე მეტი იყო, 2019-2024 წლებში 29%-43%-ს შორის მერყეობს. ბოლო წლების ყველაზე დაბალი მაჩვენებელი მიმდინარე წელსაა, როცა სამინისტროს ბიუჯეტში უცხოური კრედიტების და გრანტების წილი 29%-მდეა, თუმცა თავისთავად, დაბალი არც ეს მონაცემია.

ინფრასტრუქტურის სამინისტროს თითქმის 1 მლრდ-იანი კრედიტიდან 689 მლნ ლარი საგზაო ინფრასტრუქტურის გაუმჯობესებას მოხმარდება, 73 მლნ - რეგიონული და მუნიციპალური ინფრასტრუქტურის რეაბილიტაციას, 94 მლნ - წყალმომარაგების ინფრასტრუქტურის აღდგენა-რეაბილიტაციას, მყარი ნარჩენების მართვის პროგრამას -31.1 მლნ. შესაბამისად, ყველაზე სტრატეგიული მიმართულებების დაფინანსების 36%, 23%, 17% და 48% უცხოური კრედიტები და გრანტებია.

ყველაზე მასშტაბური პროექტი, რომელიც „ქართული ოცნების“ მმართველობის პირობებში ხორციელდება (რომელიც ჯერ კიდევ 2006 წელს - „ნაციონალების“ ხელისუფლებაში ყოფნის პერიოდში დაიწყო და 68 კმ გზაც აშენდა), ჩქაროსნული ავტომაგისტრალია. მიმდინარე წლის ბიუჯეტის მიხედვით, აღნიშნული პროექტის დაფინანსება 1,225 მლნ-ია, საიდანაც უცხოური გრანტები და კრედიტები ჯამში, 689 მლნ ლარია, მთლიანი დაფინანსების 56%. პროექტის ძირითადი დამფინანსებლები ADB – აზიის განვითარების ბანკი, EIB - ევროპის საინვესტიციო ბანკი, WB - მსოფლიო ბანკი, EBRD - ევროპის რეკონსტრუქციის და განვითარების ბანკი არიან.

შეჯამების სახით, შეიძლება ითქვას, რომ მოქმედი ხელისუფლების მმართველობის პერიოდის განმავლობაში ინფრასტრუქტურის სამინისტროს დაფინანსების საშუალოდ 47% უცხოური სახსრებია. ყველა მსხვილი პროექტის ძირითადი დამფინანსებლები უცხოური ფინანსური ინსტიტუტები არიან, მხოლოდ ჩქაროსნული ავტომაგისტრალის, რომლითაც „ქართული ოცნება“ განსაკუთრებით ამაყობს, მიმდინარე წლის ბიუჯეტის ნახევარზე მეტი - 56%, უცხოური კრედიტია.

თეგები:
ინფრასტრუქტურა
ჩქაროსნული ავტომაგისტრალი
ჩქაროსნული ავტომაგისტრალი
ინფრასტრუქტურა
ვერიკო სუხიაშვილი
ვერიკო სუხიაშვილი

ყველა სიახლე

  • შსს სასაზღვრო პოლიციის მონაცემებით, 2024 წელს მიგრაციული სალდოს დადებითი ბალანსი დაფიქსირდა

    შსს სასაზღვრო პოლიციის მონაცემებით, 2024...

    გაზეთი ფაქტ-მეტრი
    გაზეთი ფაქტ-მეტრი
  • ინფლაცია ორ წელიწადზე მეტია, მოთოკილია

    ინფლაცია ორ წელიწადზე მეტია, მოთოკილია

    სიმართლე
    განცხადება არის ზუსტი და მნიშვნელოვანი არაფერი აკლია
  • 2022 წელს საკვალიფიკაციო გამოცდებზე გასული მასწავლებლებიდან 80%-ზე მეტი ჩაიჭრა

    2022 წელს საკვალიფიკაციო გამოცდებზე გასუ...

    სიმართლე
    განცხადება არის ზუსტი და მნიშვნელოვანი არაფერი აკლია
IFCN -ის ვერიფიკაცია
EFCSN
საჯარო ინფორმაციის ბაზა
Factcheck.ge
ევროპა GMF ნიდერლანდები USAID საქართველო

ტელეფონი: +(995 32) 2 22 29 13

ელ. ფოსტა: [email protected]

Factcheck.ge
Factcheck.ge

ამ ვებგვერდზე გამოხატული შეხედულებები და მოსაზრებები ეკუთვნის Factcheck.ge-ს და არ წარმოადგენს პროექტის მხარდამჭერი ორგანიზაციების მოსაზრებებსა და შეხედულებებს.

Factcheck.ge

© 2025 | პერსონალური მონაცემების დაცვა